להחזיק את הכאב, להניח תקווה: הצעה למפגש קהילתי משמעותי בתשעה באב

מפגש קהילתי לתשעה באב: קריאת מגילת איכה, שירה ושיתוף אישי כתגובה לכאב הלאומי והאישי שאחרי ה-7 באוקטובר. הצעה מבית דינה ליצירת מרחב של אבל, קהילה ותקווה. פורמט מותאם לקהילות בארץ ובעולם.
בית דינה
ט' באב

מובילות/י קהילה יקרות.ים,

משחר ההיסטוריה של עמנו, תשעה באב הוא יומו של כאב וצער על מה שחרב. מעין עדות חיה בלוח השנה העברי, לחורבן ולחווית השבר הקשה שאנו נושאים. המסורת שלנו מלווה את ליל תשעה באב עם קריאת מגילת איכה, המגוללת את סיפורה של 'בת ישראל השדודה, הנפלשת, נאנסת ומבוזה בתוך ביתה.

כולנו נותרנו עם הצער והפצע המדמם מאז שמחת תורה, ה-7 באוקטובר. שבויינו עודם בעזה וליבנו איתם, נע בין מחוזות הצער, הכאב והתקווה. בינינו משפחות שכולות רבות, פצועים ומתמודדי גוף ונפש. כולנו עם הכאב הקולקטיבי המתואר באיכה ככאב הבלתי נסבל של אישה אחת, שגבולותיה נפרצו, שאיבדה את כל היקר לה תוך חילול גופה וכבודה, כפי שחווינו אנו על בנותינו שנאנסו והעולם הסב ראשו.

אנו בבית דינה, מציעים ליזום בתשעה באב מפגשים קהילתיים באופן המותאם לקהילות השונות. מפגש המשלב קינה במסורת עתיקה עם כאבנו היום. המפגש הוא מרחב להניח כאב אישי וקולקטיבי, אך הוא גם מקור לנחמה, לאיסוף כוח ותקוה, בעצם ההתכנסות הקהילתית המשותפת.

יש כוח מרפא בהתכנסות סביב כאב, לאבל המשותף.
יש כוח מרפא בשירה משותפת,
בהיישרת המבט זה לתוך עיניו של זה.
מפגש כזה כמו יכול לתקן את בגדה הקרוע של בת ציון המבוזה.

הכנות

  • בחירת צוות הנחיה מקצועי, רגיש טראומה ובעל ניסיון בהנחיית קבוצות.
  • תיאום מקום ושעה
  • אירגון המקום באופן מותאם (מעגל כיסאות או ישיבה נמוכה יותר על מחצלות וכריות)
  • הכנת תנ"כים/ להזמין להביא.
  • רצוי שיהיו גם צוות מטפלים זמין למקרה של צורך של משתתפים לפרוש ולקבל תמיכה.
  • כדאי שא/נשי הצוות יהיו מזוהים.

הצעה למבנה הערב

הנחת כוונה בתחילת האירוע: פתיחה הנוגעת במהות ט' באב, יום של שבר וחורבן. מגילת איכה עומדת במרכז – ובה הבחירה לתאר את החורבן ולבכותו דרך סיפור של דמות אשה נפגעת- בת ציון, כנסת ישראל, ירושלים. הדמות המרכזית חווה תחושת נבגדות, מכל מי שלא היה כדי להגן, שלא האמין.בדידותה של הנפגעת, בדידותנו כלאום. הפלישה שחווה הנאנסת, הפלישה שחווינו בגוף ובנפש. היטיב כותב המגילה לתאר את חווית האונס כחויה המתארת פלישה אלימה. הדהוד הכאב האישי של פגיעה מינית עם כאב קולקטיבי של עם.

כללי התנהלות הערב: אנחנו במרחב מוגן – הדיבור שקט ואישי, ללא ביקורת, שיפוטיות או וכחנות. נהיה בעיניים טובות ובאמפטיה לתכנים הקשים שיעלו. המרחב עלול להיות טריגרי – אנא מכם, שימו לב לעצמכם, לשלומכם. אם משהו קשה מדי ניתן לצאת לשאוף אויר או להיעזר באחד מא/נשי הצוות המזוהים

קריאת מגילת איכה: אפשר לקרוא אותה ברצף/ פרק פרק ע"י א.נשים מהקהל שהתאמנו מראש בקריאה רגילה/ בטעמים.

חברותות מונחות (2-3 אנשים): הזמנה לבחור פסוק שנגע בי, דיבר איתי. לקרוא ולשתף מדוע דווקא הוא.

חזרה למעגל, שיתוף רשמים מהחבורות והזמנה לשיתופים בכלל: שירה משותפת, שירים שקטים המבטאים כאב. (הצעות לשירים: פסוקים מולחנים ממגילת איכה: עיני יורדה מים, שפכי כמים ליבך, קומי רני בלילה ועוד. קול ברמה נשמע, אחינו כל בית ישראל, כל העולם כולו, יהי שלום בחילך, ומחה ה' כל דמעה. שירה ישראלית: שיר נחמה, כולנו זקוקים לחסד, שער הרחמים, רק בגלל הרוח, לו יהי, על הדבש ועל העוקץ). אפשרות למתמודדים עם שכול קרוב, פינוי מהבית או כאב אחר, שנבחרו מראש, לשתף במשהו שנכתב מראש. לאחר שמיעה שלהם (דקה עד 3 דקות לכל אחד) להזמין תגובה, רכה וחומלת. גם נוספים שלא הכינו יכולים להיכנס אל הפורמט המדוד הזה.

סיום ופרידה: איסוף משאבים עבור בת ציון להניחם במרכז המעגל/ שיתוף במילה אחת של פרידה/ מילה אופטימית/שיש בה חוסן שנותנת כוח להמשיך הלאה.

פרסום

אנו בבית דינה נוציא פורמט מעוצב בסיסי כהזמנה, אליו תוכלו ליצוק את התוכן המותאם לקהילתכם. תוכלו להוסיף באופן עצמאי ונוח לוגואים לפי מעגל הגופים המארגנים. המיזם נועד לקהילות יהודיות בארץ ובעולם המבקשות לשלב קינה ישנה על מצב עכשוי. לתת מקום לגודל הכאב ולהניח מרפא ותקוה.

מעוניינים? רוצים להצטרף לעשייה? כנסו לקבוצת הוואצפ שלנו בנושא ט' באב כאן > https://chat.whatsapp.com/GAfVTuUH8DD7cfaHsmoQlB